Breadcrumbs

Najčastejšie príčiny dlhodobejších a akútnych bolestí

Bez ohľadu na to, či máte 18 alebo 80 rokov, väčšina z nás už zažila dlhodobejšie bolesti ako aj bolesti akútne. U niektorých z nich je celkom jasné, odkiaľ prichádzajú, ako napr. bolesť chrbta alebo menštruačné bolesti. Niekedy sa nás však zmocnia bolesti, ktoré akoby nemali zrejmý zdroj. Keď sa dozviete viac o príčinách bežných bolestí, môže vám to pomôcť v ich zvládaní.

Prečo mám dlhodobejšie alebo akútne bolesti?

Bolesť je prirodzený spôsob, ktorým vám vaše telo hovorí, že niečo nie je v poriadku. Bolesti môžu mať mnoho príčin.

Natiahnutia a výrony

Často sa stáva, že nás po náročnom športovaní alebo fyzicky náročných úlohách v práci alebo doma bolia svaly.

K týmto natiahnutiam a výronom dochádza, keď sa svaly, kĺby a väzivá používajú príliš veľa, príliš skoro alebo príliš často. Poškodenie týchto mäkkých tkanív je zvyčajne sprevádzané zápalom.

Svalové natiahnutia a výrony môžu byť aj dôsledkom napätia alebo stresu, zlej polohy pri sedení alebo zdvíhaní vecí. Môžu byť tiež spôsobené dlhodobými a opakovanými pohybmi, ako je strojopis alebo písanie.

Infekcia

Je náročné, keď musíme riešiť nepríjemné príznaky kašľa a nádchy, ako sú zimnica, horúčka a boľavé hrdlo. V dôsledku infekcie vás však môže bolieť celé telo. Tieto telesné bolesti sú často opisované ako tupé, nepretržité bolesti po celom tele.

Svalové bolesti sa môžu vyskytnúť, keď imunitný systém vylúči do vášho tela chemické látky na ochranu a boj proti infekcii. Tieto chemické látky sa môžu naviazať na vaše nervové zakončenia, ktoré potom vysielajú signály bolesti do mozgu.

Komplexnejšie problémy

Dlhodobejšie a akútne telesné bolesti môžu byť následkom komplexných, dlhodobých problémov. Napríklad v prípade nervovej bolesti (alebo neuropatickej bolesti) môžu byť poškodené signálne systémy vo vašej mieche a mozgu. Telo interpretuje tieto nepravidelné signály ako bolesť a iné vnemy, ako napr. stŕpnutie a znecitlivenie.

Ľudia trpiaci ochorením s názvom fibromyalgia pociťujú dlhodobé telesné bolesti, únavu a majú problémy so spánkom.

Ako môžem zmierniť dlhodobejšie alebo akútne telesné bolesti?

Bolesť normálne funguje ako včasný výstražný systém tela, čiže tam, kde je to možné, je užitočné riešiť zdroj bolesti. Toto môže znamenať zmenu usporiadania vášho pracovného stola na zlepšenie vašej polohy pri sedení alebo zníženia námahy pre vaše ruky a zápästia.

Ak už máte svalové natiahnutie alebo výron:

  • Doprajte tejto časti tela odpočinok.
  • Vykonajte opatrenia na zníženie opuchu a zápalu počas prvých niekoľkých dní – dodržiavajte princíp RICE (Rest, Ice, Compress, Elevate – odpočinok, ľad, kompresia, elevácia) alebo užívajte analgetikum, ako napr. Nurofen.
  • Po prvých niekoľkých dňoch môže byť viac upokojujúca skôr terapia teplom.
  • Skúste ľahké cvičenie ako prechádzky alebo plávanie.
  • Doprajte si masáž na upokojenie boľavých svalov.

Kedy by vás mali bolesti znepokojiť

Vo väčšine prípadov vie odpočinok, ľahké cvičenie a zdravá strava urobiť veľa pre prirodzené uzdravenie. Analgetiká ako Nurofen vedia dočasne pomôcť so zmiernením bolestí, aby vás úplne neodstavili.

U niektorých ľudí môžu byť nepretržité bolesti spôsobené určitými hlbšími príčinami, ako napr. dedičnými problémami alebo dlhodobými zdravotnými problémami ako diabetes alebo artritída.

Ak vaša bolesť pretrváva aj po niekoľkých dňoch, neignorujte ju – čo najskôr sa obráťte na svojho lekára alebo lekárnika.

 

Vždy si prečítajte informácie na obale. Užívajte len podľa príslušných pokynov. Nesprávne užívanie môže ohroziť vaše zdravie. Ak príznaky pretrvávajú, obráťte sa na svojho lekára. Všetky informácie prezentované na týchto webových stránkach nie sú určené na diagnostiku ani predpisovanie. V prípade akýchkoľvek zdravotných ťažkostí sa obráťte na svojho lekára.

Ochrana osobných informácií je pre nás dôležitá. Kliknite sem na zobrazenie našich zásad ochrany osobných údajov.